fredag 5. august 2011

Slitsomme tanker

Det er vanskelig å forklare for noen som ikke har opplevd det hvordan angst og depresjon virker, og hvor slitsomt det er. Hvis jeg skulle prøve å sammenligne med noe så ville jeg sammenligne med Aleksander fra Ingen Grenser. Han har CP og bruker mye mer energi på å bevege seg enn oss funksjonsfriske, for meg som har depresjon og angst så bruker jeg mye mer mental energi på gjøremål enn andre. Et møte som varer en halvtime, kan føles ut som om jeg har sittet i 2 timer når det er ferdig. Å gå på butikken kan ta all energi jeg har. Visse ting kan jeg grue meg til i timesvis før det skal gjennomføres, og alle krefter settes inn på å mobilisere seg til å klare noe. Og når man da skal gjøre denne ene tingen, så er man utmattet og alt blir feil. Så kommer prosessen etterpå, hvor man tenker på at alle synes at en er alt mulig negativt, selv om ingen har sagt noe.

Man kan faktisk ha gjennomført noe meget bra og få gode ord etterpå, men likevel vil man klare å snu det til noe negativt og mistenke noen for å være falske.

Denne sammenligningen vil jeg bare bruke på meg selv, når det kommer til angst og depresjon er det like mange tilstander som det er personer. Angst og depresjon er som snøfnugg, ingen er helt like

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar