mandag 15. august 2011

Kosthold

Mange har hatt gode resultater med å legge om kostholdet. For min del har jeg kuttet ut all røyk, og kuttet stort ned på kaffe og alkohol. Nå prøver jeg også å spise sunt, hvertfall så prøver jeg å spise. Stress og angst gjør at jeg ofte mister matlyst.

Jeg er heller ikke glad i å spise blant folk, det har noe med kroppsformen min og jeg føler at folk tenker og glor hvis jeg spiser ute. Jeg har gått mye opp og ned i vekt. Som regel så går jeg opp hvis jeg ikke har det bra. Da går det mye i rykk og napp med kostholdet. Spiser sjeldent men mer, og ofte småsnacks innimellom med mye kalorier. Angsten fører også med at jeg ikke orker å bevege meg så mye, hvertfall ikke på treningssentere eller utendørs. Det er også en mental utfordring å komme i gang. Når man først har rutinen inne så føles det kjempegodt.

Akkurat nå om dagen sliter jeg med stress, det er mye nytt med skolen og jeg har vært nørvøs for å bli dratt inn politikken igjen. Jeg står på lista for kommunevalget, men har spurt pent om å stå langt ned på lista. Så håper at jeg slipper å stille i bystyret. Uansett så kommer jeg til å søke om fritak hvis jeg kommer inn på medisinsk grunnlag.

Tilbake til kosthold så har jeg også vært på kraftig Pepsi Max kjøret, men nå er det heldigvis byttet ut med Ramløsa. Når jeg er godtesjuk prøver jeg å ha noen druer i nærheten, og hvis jeg er i butikken og vil kjøpe sjokkis kjøper jeg meg 3pk med Kinderegg. Da får jeg i meg bare 60g sjokoloade også har jeg ikke dårlig samvittighet etterpå fordi jeg har spist det. Kjøper jeg meg en storplate med f.eks. Crispo så forsvinner hele den på 15 minutter. Jeg har også prøvd å kutte ut potetgull, istedenfor går det i popcorn hvis jeg absolutt vil ha noe salt.

Jeg har vurdert lavkarbo o.l. men fant ut at det betød ekstremt mye matlaging, og siden jeg ikke har lyst til å leve på omelett i et år så bestemte jeg meg for å bare prøve å spise sunt. Jeg er håpløs på kjøkkenet, jeg sliter med å få Fjordland gjennomvarm. Det går veldig mye i Sushi og ferdigstekt kylling fra butikken. Eneste minuset med Sushi er at det er mye sukker i risen. Men siden det ikke er så enorme mengder så går det bra. Hvis man vil unngå risen er Sashimi et alternativ, men hvis man er ute på restaurant så bør man spørre om det serveres ris ved siden av og be om litt ekstra grønnsaker istedenfor.

Med trening og et annet kosthold håper jeg at jeg klarer å gå ned noen kilo, jeg vet at noe av angsten og svettinga er koblet til selvbildet og vekta mi. Derfor så skal jeg prøve, så får vi se hvordan det virker inn på meg. Eneste som er problemet er at jeg er utålmodig og vil ha resultater veldig fort, så jobber enormt mye med å holde ut og få ting inn i en rutine. Har heller ikke hodet fullt av selvdisiplin.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar