lørdag 30. juli 2011

Boktips: Mørke midt på dagen, Andrew Salomon

Mørke midt på dagen
Andrew Salomon

Jeg fikk et tips av ei venninne. Boka så veldig avskrekkende ut, så den lå ulest i nærmere et år før jeg turte eller var i form til å begynne på den. Men når jeg først begynte brukte jeg ikke mer enn et par uker på å komme meg igjennom. Dette er en bok for de som har vært deprimert, har familie som sliter eller skal jobbe med mennesker som har en diagnose osv. Det som gjør boka så god er at det er fra den deprimertes perspektiv og den beskriver så godt hvordan man har det når alt er så mørkt.

Det jeg husker best fra boka er hvordan han beskriver depresjonen, og hvordan han ser samfunnet og alt så sylskarpt. Folk tenker alltid på depresjon som en tilstand hvor alt er tåkete og uklart, men for oss som sliter føler vi at det er vi som ser alt sylskarpt og verden som det den er, og at det er de "normale" som går rundt i en rosa tåkesky og tror at alt er bra.

For mange som er midt i det er det vanskelig å sette ord på alt man har i hodet. Salomon beskriver mye av det for deg. I boka går han gjennom hvordan han opplevde sin egen depresjonen, forskjellige behandlingsmetoder og historikk.

For dere som er ute etter litteratur, er dette virkelig stedet å begynne. 

Bokkilden: Mørke midt på dagen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar