onsdag 24. august 2011

Du ser ikke mine krykker

Noe som har irritert meg på høgskolen er at foreleserne ikke tar hensyn til at noen kan slite psykisk. Det er ikke alle som takler å stå fremme eller sitte tett i tett. For min del har jeg kommet helskinnet gjennom det, men det hadde jeg nok ikke gjort for 3 år siden.

Det er nok mange som sliter med tanker og følelser akkurat nå de første 2 ukene, og det er nok en del som ikke har de verktøyene til å hanskes med dem heller. Mange vil nok "rømme" fra problemene og stenge seg inne eller slutte på skolen. De vil gå på en smell og prøve å ordne opp selv. Det var det jeg gjorde alle disse årene. Det lureste er å oppsøke helsetjeneste eller fastlege og ta tak i problemet.

Folk ser ikke mine krykker, de er nemlig i pilleform og er usynlige. Jeg er langt i fra frisk, det har jeg merket nå i sommer og med skolestarten. Men jeg halter ikke, jeg har ikke gips eller bandasje. Mine krykker heter cipralex.

Man ber ikke noen med gipset fot å danse, og lærerne burde ha såpass kunnskap at de som setter seg bakerst i klasserommet ikke alltid gjør det fordi de ikke vil følge med. De gjør det mest for å ikke bli altfor involvert i timene ved å bli spurt, de kan ha sosial angst hvor de trenger en "rømningsvei" som ikke forstyrrer klassen om man skulle få behov for å forlate rommet.

For min del må jeg utfordre angsten, men jeg kjenner også mine begrensninger. Jeg må trene meg ut av angsten, men jeg må ta små små steg for å komme meg ut. Jeg tror ikke man kurerer høydeskrekk ved å hoppe i strikk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar